1. Vanuit een maatschappelijk thema wordt een ontwerpvraag bedacht die passend is voor de leeftijd van de leerlingen.


De samenleving heeft te maken met grote maatschappelijke vraagstukken, zoals duurzaamheid, migratie, eenzaamheid en gezondheid. Deze thema’s vragen om creatieve oplossingen.
Met Eurekianen willen we kinderen voorbereiden op een samenleving waarvan we nog niet weten hoe die eruit gaat zien. Wij zijn ervan overtuigd dat door het stimuleren van creatief denken en verbeeldingskracht, kritisch en probleemoplossend denken, kinderen essentiële vaardigheden en competenties voor de toekomst leren.
Met de didactiek Ontwerpend leren kun je inspelen op actuele en belangrijke thema’s. Kinderen worden dé ontwerpers. Leerkrachten krijgen door de ontwerpcyclus handvatten om leerlingen te begeleiden in het proces.
Hoe kunnen we nu en in de toekomst goed voor de aarde zorgen?
Hoe kunnen we een duurzame school worden?
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen (leerlingen, leraren, ouders) meer gaan bewegen?
Hoe kunnen we zorgen dat school een omgeving wordt waar iedereen zich thuis voelt?
Eurekianen begeleidt scholen om ontwerpend leren een vast onderdeel te maken in
het curriculum.
De uitdaging is om deze didactiek te koppelen aan de leer- en kerndoelen van verschillende vakken. Binnen ontwerpend leren werken leerlingen zelfstandig in groepjes en de leerkracht begeleidt het proces. Het vergt van een leerkracht andere vaardigheden dan bij de huidige methode lessen.
Het is daarom van belang om samen wegwijs te worden en te kijken hoe het bestaande methoden vervangt. Dit vraagt per school naar een traject op maat.
Daarnaast ontwerpt Eurekianen onderwijs programma’s voor leerlingen van 4-12 jaar met ‘toolkits’ oftewel een visueel vormgegeven werkvormen die het ontwerpproces ondersteunen.